Румен Потеров, д-р искусств., профессор Юго-Зап. университета “Неофит Рилски”, Болгария, Благоевград
Аккордеонная транскрипция музыкальной
практики.
Оценка
органных транскрипций – общее состояние.
В настоящей статье общим планом
рассматривается
место акккордеонной транскрипции в музыкальной практике. В статье обрисованы этапы развития акккордеонного
репертуара в целом. Респективно прослежена связь между
усоворшенствованием акккордеона
как музыкального инструмента и фактурного усложнения транскрипций. В этом
направленим поставлен
акцент на барокковых органных произведениях в транскрипции для акккордеона. Рассматривается
узкая связь интерпретации и возможности сделать
оценку – подходит ли органогое произведение эпохи барокко для выполнения
с двух взаимно обусловленныех позиций:
первой – фактурной и второй – интерпретационной. Посколько они друг друга дополняют и в какой то
момент одна из них берет перевес
над другой, то следует учесть, до
какой степени это отражает и
помагает выстроить общий драматургический контекст заложеного в произведение идейно-образного и эмоционального
содержания, в соответсвие с особенностями эпохи и композитора.
Статья печатается на болгарском языке
АКОРДЕОННАТА ТРАНСКРИПЦИЯ В МУЗИКАЛНАТА
ПРАКТИКА.
СЪСТОЯНИЕ И
ОЦЕНКА НА ОРГАННИТЕ ТРАНСКРИПЦИИ –ОБЩА ХАРАКТЕРИСТИКА
Като инструмент
от семейството органа, акордеонът изминава дълъг път на техническо
развитие, белязан с оформянето на двете основни акордеонни разновидности
- акордеон с клавиши и акордеон с
бутони, характерни с някои различия в техническите им възможности,
отнасящи се до дисканта.
Но, независимо от факта, че подредбата
на бутоните при втория вид акордеони създава предпоставки за постигането
на по-голяма бързина на изпълнението и при двете разновидности
акордеонната литература е една и съща (тук се имат предвид най-вече
транскрипциите и различните подходи към тях, съобразно особеностите на
инструмента) и подобно на другите инструменти тя се състои от два основни
дяла:
· транскрибирана;
· оригинална.
Трудно би могло
да се определи кой от двата дяла заема основно място в акордеонния
репертоар, но до началото на четиридесетте години на ХХ век, тогава
когато акордеонът окончателно се оформя като инструмент, познат
в днешния му вид със съвременните му качества, свързани с техническите
и изразните му възможности, акордеонната литература е преди
всичко транскрибирана.
Това е продиктувано от две обстоятелства,
а именно:
1. До началото
на четиридесетте години, професионалното акордеонно изкуство
е в начален стадий на развитие, причина за което е несъвършенството
му все още в техническо отношение и невъзможността на тази база
да се "конкурира" с останалите класически инструменти;
2. Мястото,
което заема в социалния живот.
По отношение
на второто обстоятелство Г.Гълъбов споменава, че "акордеонът
(в различните модификации, в които е бил конструиран - концертина,
бандонеон, ръчна хармоника и др.) става изразител на културните
и музикални потребности на подтиснатите класи. В него те виждат
възможност да осъществят лесно и достъпно музикалните си интереси,
сами да интерпретират музиката, която харесват и обичат - главно
народна и забавна (танцова), а по-късно и преработки на популярни
песни и пиеси, писани за други инструменти, за камерни или симфонични
състави".
Изхождайки от
контекста на гореказаното, може да се направят следните изводи,
а именно:
· техническото
несъвършенство на акордеона и най-вече несъвършената басова механика
не е позволявала да се транскрибират произведения, отличаващи
се с по-сложна фактура;
· изпреварващото
техническо развитие на дисканта, в сравнение с басовата част,
както и сравнително леката клавиатура, даваща възможност за
по-бърз начален етап на овладяване на инструмента е причината за
масовото му разпространение главно в народната и забавна музика,
което от своя страна задържа развитието му и прeнасочването му
към по-сложните жанрове, т.е. "предразсъдъците за малоценността
на акордеона и неговата непригодност за професионална изява"
(Г. Гълъбов) са причина акордеонният репертоар до началото
на четиридесетте години на ХХ век да е изключително транскрибиран.
До този период
може да се приеме, че е ПЪРВИЯТ ЕТАП в развитието на жанра на акордеонната
транскрипция.
Този етап се
характеризира с интензивността на процесите, свързани с техническото
усъвършенстване на акордеона, а именно:
1. Изобретяване
на хроматичния дискант, но самото заменяне на диатоничните с
хроматични инструменти става значително по-късно между двадесетте
и четиридесетте години на ХХ век. Хроматичният акордеон дава възможност
за фактурно усложняване на транскрипциите, но все още той е непълноценен
инструмент, защото басовата част е изцяло диатонична, т.е. фактурното
усложняване се отнася единствено до дисканта;
2. Въвеждането
на хроматичната басова част и конструирането по-късно на петредовата
басова механика, което в значителна степен вече равнопоставя
двете части на акордеона - дисканта и басовата част. А, това от
своя страна означава, че се усложняват във фактурно отношение и
изпълняваните произведения, тъй като хроматичната басова механика
изисква от само себе си и по-активно участие на лявата ръка в процеса
на музицирането.
3. Въвеждането
на петредовата басова механика (с подредба на бутоните в система
"Страдела"), при която вече в басовата част се разполагат
и готови акордови съчетания, дава възможност да се изпълняват
транскрипции с акордова фактура, изключително застъпена в
акордеонната литература.
Понеже функцията
на басовата част през този етап е изключително и най-вече сведена до
реализирането на акомпанимента, т.е. акомпанираща, в акордеонния
репертоар са застъпени транскрипции, освен с акордова фактура
най-вече от хорален тип, но и такава с развит съпровод, изключително
във вид на акорди.
Различните
методи на фактурното усложнение като: ритмически, хармонически,
мелодически фигурации и т.н. са били много слабо застъпени поради
две основни причини:
· негативната
тенденция за изпълнение на произведения, при които водещата роля
се пада изключително на дисканта, т.е. при изпълнението басовата част е участвала по-рядко;
· все още прекалено
тежката басова механика, поради което басовата част по чисто
обективни причини е участвала по-рядко в процеса на музицирането.
Това слабо
участие на басовата част е водело към друга негативна тенденция,
а именно:
ПРЕКАЛЕНО
ОЛЕКОТЯВАНЕ НА ТРАНСКРИПЦИИТЕ, т.е. така наречените ОБЛИГАТНИ
ТРАНСКРИПЦИИ (ПОПУЛЯРНИ), за което допринасят определени обективни
и субективни фактори:
· ОБЕКТИВНИ
- свързани с механиката на акордеона и преди всичко тази на басовата
част;
· СУБЕКТИВНИ - свързани с ниското педагогическо ниво на обучение по акордеон, поради
което болшинството от изпълнителите са любители, т.е. самоуки,
за които леката клавиатура (за разлика от басовата) е идеална
предпоставка транскрибираното произведение да се изпълнява
изключително и само в дисканта.
В този смисъл
може да се говори, че през този първи етап се наблюдава значителен
превес на любителските (непрофесионални) транскрипции пред професионалните.
4. Въвеждането
на регистрите в дисканта, а впоследствие и в басовата част на
акордеона, т.е. разнообразяване на тембровата палитра.
Този етап в техническото
усъвършенстване на акордеона е свързан преди всичко с интерпретацията,
не само на транскрипциите, но и на оригиналните акордеонни произведения,
като дава възможност при транскрибирането на оркестровите произведения
с неусложнена фактура да се търси определена темброва идентичност
с някои инструменти от оркестровия състав;
5. Въвеждането на трети басов мануал
в края на тридесетте години на ХХ век окончателно изравнява техническите
възможности на дисканта и басовата част, но през този първи етап
не може да се говори за транскрипции или оригинални произведения
с усложнен басов фактурен план, защото истинското приложение на
третия мануал, т.нар. мелодични баси в акордеонната музикална
практика започва през втория етап, т.е. след началото на четиридесетте
години на ХХ век.
Това разбира
се, не означава, че през първия етап
от развитието на акордеонния репертоар освен за транскрипции не
може да се говори и за оригинална акордеонна литература. Тя съществува,
но в много по-слаба степен изявена,
отколкото транскрибираната, за което допринасят редица обстоятелства
от обективен и субективен характер (изяснени по-горе).
Според Пиер
Гервазони "първата концертна пиеса за акордеон доколкото е
била такава, е композирана от французойка. В 1836 г. Луис Райзнер,
дъщеря на голям френски акордеонен майстор, изпълнява "по-точно
сложна" пиеса, композирана от нея, в голям концертен салон в
Париж. Тази работа (тема с вариации в романтично-виртуозен стил)
е била началото на концертната сфера с много обещания".
Независимо,
че пет години след създаването на акордеона от К.Демиан е композирана
първата концертна оригинална композиция, то през този първи етап
оригиналният акордеонен репертоар е в много по-слаба степен развит
от транскрибирания, но този факт сочи и нещо друго, а именно, че процесът
на утвърждаването на акордеона като класически инструмент е
изключително труден и продължителен, започвайки непосредствено
след конструирането му и продължаващ почти до средата на ХХ век
(повече от 100 години), за което допринасят най-вече акордеонните
школи на Русия, Англия, Франция и Германия.
Вторият етап
в развитието на акордеонната литература започва след началото
на четиридесетте години на ХХ век, т.е. тогава, когато техническото
развитие на акордеона в общи линии приключва и според Г.Гълъбов
"се оформя вече като инструмент със съвременни качества по
отношение на технически и музикални възможности и постепенно
се сдобива с оригинална литература, която се създава в различните
страни. Най-важните моменти в развитието на акордеона през този
период са:
1. Заменяне
на диатоничните инструменти с хроматични;
2. Развитие
на оригинална литература с по-висока естетическа стойност;
3. Навлизане
на акордеона в състава на симфонични и камерни състави и създаване
на предпоставки за първи солови изяви на концертния подиум;
4. Развитие
на специализирана за инструмента изпълнителска техника (вероятно
Гълъбов има предвид инструктивна литература - Р.П.);
5. Нарастване
на популярността на акордеона сред широките обществени слоеве
и същевременно ограничаване на сферата на изявите на инструмента
в самодейния сектор и масовата развлекателна култура".
Този
втори етап, за разлика от първия, е характерен с професионалното
отношение към акордеона - като обучение, оформяне на концертен и
педагогически репертоар с ярко доминиране на оригиналната над
транскрибираната литература и издигане професионалните основи
на акордеонното изпълнителско изкуство.
Но, този втори етап е характерен и с това,
че паралелно с оригиналната литература (бележеща значителен развой
именно поради факта, че до момента е била изключително слабо развита)
се развива и жанра на акордеонната транскрипция, но все пак не с тези
темпове както оригиналната литература.
Но, разликата
между акордеонната транскрипция, характерна за първия и втория
етап е преодоляването на любителската й реализация и поставяне
в процеса на транскрибирането на професионални основи, за което
допринася изключително техническото развитие на акордеона и
най-вече изравняване функциите на двете ръце при музицирането.
Така нар. любителски транскрипции не изчезват
от музикалната практика, но паралелно с тях се развиват и концертните
транскрипции.
И ако при любителските
транскрипции фактурата е изключително опростена и в основни
линии фактурното изложение присъства най-вече в дисканта, докато
басовата част изпълнява акомпанираща функция, то при концертните
транскрипции фактурното изложение е в значителна степен усложнено,
като се търси виртуозността на изпълнението и като цяло е налице
творческият подход при транскрибирането на произведенията …
Независимо
от факта, че в началото на втория период транскрипциите се отличават
с подчертана виртуозност, на места излишно фактурното усложняване
с цел подчертаване на техническите възможности на изпълнителя,
впоследствие този негатив се преодолява.
Това е така,
защото в началото към транскрипцията подхождат преди всичко
изпълнители, чиято цел е да изтъкнат собствените си технически
сръчности, докато впоследствие към жанра на акордеонната транскрипция
се ориентират и професионалните композитори.
От началото
на четиридесетте години, акордеонната транскрипция заема полагащото
й се място и в педагогическия репертоар, процес ярко изявен поради факта, че акордеонът, независимо
от годината си на конструиране, е съвременен музикален инструмент,
защото истинското му развитие и полагане професионалните основи
на обучение започва именно през първата половина на ХХ век.
Навлизането
на транскрипцията в педагогическия акордеонен репертоар е продиктувано
от две много важни обстоятелства:
· липса на
оригинална литература от основните стилови направления (предкласика,
класика, романтизъм);
· усвояване
изкуството на най-известните композитори от различните епохи
и на базата на обогатения репертоар да се съдейства за цялостното
музикално изграждане на изпълнителите - акордеонисти, да се
повишава музикалната им култура и ниво на изпълнителските умения
и най-важното - да се развива усета им за стил.
Естествено,
че най-добрият вариант за репертоар е, ако в състава му са включени
изключително оригинални пиеси, композирани специално за този
инструмент, защото само те биха могли да отразят по най-многостранния
начин техническите и музикално-изразни възможности на акордеона.
Разбира
се това е невъзможно, именно поради изтъкнатата по-горе причина,
защото единственото средство при акордеона (а и не само при него)
да се опознаят различните стилове и направления в музиката и
най-значимите им представители и на тази база да се изгради верният
изпълнителски усет, остава транскрипцията.
А верният изпълнителски усет означава
вярно темпо, избор на правилна артикулация, динамика, фразиране
и т.н. и всичко съобразено с характерните стилови белези на съответното
произведение.
Проблемът за транскрипциите, оформящи
концертния и педагогическия акордеонен репертоар е свързан тясно
с интерпретацията, като форма на проявление на изградения усет
за стил.
Интерпретационните въпроси възникват
най-вече при изпълнението на бароковите транскрипции. Това е така,
защото:
1. Акордеонът
е инструмент с широка амплитуда на динамичните възможности;
2. Механиката
на акордеона позволява плавното достигане на различните динамически
нюанси, т.е. крешендо и декрешендо;
3. Внезапни
динамически промени;
4. Филиране
на звука.
Тези особености,
свързани с изразните възможности на акордеона са почти неприложими
при изпълнението на бароковата музика, която е характерна с
т.нар. стъпаловидни динамики, защото изразните възможности на
бароковите клавишни инструменти са се отличавали в значителна
степен от тези на съвременните инструменти.
Но, разбира
се това не означава, че тези характерни динамически акордеонни
особености са напълно неприложими при интерпретацията на тази
музика. Напротив, само че, с тази особеност, че трябва да се подхожда
към тях много "пестеливо", т.е. да се използват много умерено
и винаги в контекста на общото драматургическо изграждане на
произведението. Това означава, че приложението им трябва да бъде
логически осмислено и в унисон със заложеното в произведението
идейно-образно и емоционално съдържание при отчитане характерните
особености на бароковата музика (и по-конкретно на съответния
автор) като цяло.
Въпросът за
интерпретацията на различните транскрипции опира и до съответните
редакции на произведенията, независимо дали става въпрос за
концертния или педагогически репертоар.
Проблемът отново е свързан с интерпретацията
на бароковата музика, която се характеризира с изключително
оскъдна информация относно начина на изпълнението.
По този повод М.Друскин споменава, че
"urtex-ът на Бах на нас ни се струва "гол". Той обаче не е изглеждал
такъв на неговите съвременници - те са знаели как следва да се артикулира
музиката, как да се произнася (да се свързват или разделят звуците,
да се акцентират и т.н.), какъв е характерът на движението, как,
най-сетне, да се разшифрират мелизматичните знаци (последният
въпрос все пак е бил разясняван). Затова не е било нужно да се добавят
пояснения към "голия" нотен текст".
В този смисъл
познанието за характерните особености на бароковата музика
като цяло, както и стила на отделните композитори е от изключително
значение при интерпретирането на старинната музика, защото нотните
издания (най-вече руските) изобилстват от всякакви "интерпретационни"
обозначения, които по принцип не присъстват в оригиналните текстове
на композиторите от тази епоха.
Ето защо, по отношение на транскрипциите
от бароковата епоха изпълнителят
трябва да се отнася с известна "доза" критичност, за да не
се стигне до осъвременяване на съответната музика. Но, критичност
без познания и развит усет за стил е невъзможно да се постигне.
По отношение
на Баховата интерпретация М.Друскин споменава още, че "за ориентири
служат художествената интуиция и знанията, между които основното
е - възможно по-широкото запознаване с Баховото творчество като
цяло, в пълния му обем, понеже между различните жанрове съществуват
кръстосани връзки, помагащи по-добре да се разпознае творческия
метод на гениалния майстор, образната структура, композиционните
похвати - да се почувства реалността на Баховия музикален
свят".
Тази мисъл е
валидна не само за Баховото творчество, но и по принцип за всеки
един композитор, независимо на чие стилово направление е представител.
Независимо
от това, дали познанията са придобити по теоретичен път, тяхното
затвърждаване е възможно единствено чрез непосредствения
досег с музиката на съответния композитор, т.е. чрез транскрипцията,
ако не съществува оригинална литература за дадения инструмент,
защото чрез преодоляването на различните интерпретационни
проблеми, неизменно възникващи при усвояването на дадено произведение,
изпълнителят развива своя усет (в най-общия смисъл на думата, включително
и изпълнителски), като в същото време усъвършенства и своето
майсторство, а по този начин съдейства и за развитието на акордеонното
изпълнителско изкуство.
Развитието
на акордеонното изпълнителско изкуство е пряк израз на нарастналите
изисквания по отношение на акордеонната педагогика и поставянето
й на професионални основи.
А това от своя
страна рефлектира пряко и върху концертната и педагогическа транскрипция
(т.е. върху транскрипцията в нейните две основни направления).
Вторият етап
по отношение на акордеонния репертоар се характеризира с постоянното
фактурно усложняване на транскрибираните произведения, което
е израз на непрекъснатото развитие на акордеонното изпълнителско
изкуство и максималното използване на техническите и изразните
възможности на инструмента, но не самоцелно, а винаги в контекста
на общото драматургично изграждане, в унисон с авторовата идея
и съобразяване с характерните стилови белези на творбата.
Независимо
от това, в зависимост от насочеността на съответната транскрипция
(дали ще задоволява нуждите от концертна или педагогическа литература)
определено произведение може да съществува в различни варианти,
като например "Токата и фуга в ре минор" от Й.С.Бах.
Уважението
към този най-велик представител на бароковата епоха популярността
на произведението и пълната му съвместимост с възможностите
на акордеонната фактура е причина то да съществува в различни
варианти - от максимално допустимото фактурно опростяване
до възможното усложняване, като усложняването е свързано предимно
с колористичните наслагвания на определени гласове с цел търсенето
на по-голяма плътност и обемност на звуковото изложение, т.е. това
е т.нар. концертен вариант на съответната транскрипция.
Естествено,
че останалите олекотени транскрипции на това произведение съответстват
на определен етап от техническото овладяване на акордеона.
Вариантността
при транскрибирането на определено произведение, освен съобразена
със степента на техническото овладяване на инструмента е в пряка
зависимост и от съответната акордеонна разновидност.